torsdag 7. november 2013

Første praksisperiode

Denne praksis perioden på to uker så har jeg vært utplassert på Quality Hotell Mastemyr, som ligger på Mastemyr like utenfor Kolbotn. Mens jeg har vært her så har jeg så og si vært innom alle avdelingene og jeg har lært veldig mye nyttig.  





Som sagt har jeg vært innom mange avdelinger og gjort mye forskjellig og jeg skal fortelle litt om det.


Jeg har vært med direktøren rundt om kring og sett hvordan hans vær-dag er. Jeg har sett hvordan de styrer budsjettet gjennom dems rullende prognose som er måltall som systemet forandrer selv. jeg fikk også være med på et styremøte som han innkalte den dagen.


Her er et bilde av direktøren på Mastemyr - Sjur Aalvik:






Jeg har vært med salgsavdelingen på et sponsormøte hvor jeg satt ut kaffe, vann, frukt osv. Jeg fikk høre hva de planla framover og hva de forskjellige sponsorene hjalp til med og gjorde.

Det er her Salg sitter når de ikke er på et møte eller er et annet sted:







 Jeg har vært med regnskapsføreren en dag. Da posterte jeg endringer i økonomien. Samtidig mens jeg var med regnskapsføreren så telte jeg kassa for og se om vi hadde så mye penger som vi skulle ha eller ikke og telte tips hotellet har fått.


Jeg har vært i resepsjonen et par ganger hvor jeg har hjulpet til med innsjekking og utsjekking av gjester. Jeg hjalp også med forskjellige andre problemer gjestene kom med.



Her ser dere resepsjonen hvor til venstre hotellsjefen Maya står og til høyre hvor direktøren Sjur er:








Jeg har vært innom konferanseavdelingenMastemyr hvor jeg gjorde klart rommet for noen konferansegjester. Jeg satte ut bordene, stolene, vasket hvis det var nødvendig. Jeg gjorde klart utstyret de skulle bruke og forsikret meg om at alt kom til og fungere som det skulle. Jeg har også ryddet rommet etter konferansegjester.



Her ser dere et av konferanserommene på Mastemyr. Denne dagen så var det et stort arrangement for plantasjen:






Jeg har vært i restauranten hvor jeg har servert mat og drikke til gjester, frokost, middag og dessert. jeg har ryddet etter gjestene, vasket kopper, tallerkener, vinglass. Jeg har også vært servitør under en minnestund hvor man måtte oppføre seg litt spesielt. Gi litt ekstra service og være litt ekstra hyggelig med gjestene.





Her ser dere et rom man bruker til middag, lunsj og frokost. Dette er også for plantasjen:




   





Her ser dere bufféten på Mastemyr uheldigvis er det ikke noe mat i den her:




På dette bilde ser dere en veldig flink servitør. Jeg vil si at han var en av de beste servitørene her. Han var alltid den som gjorde mest og sto på til alt var ferdig. Han ga det lille ekstra kan man si. Han kunne bære 17 tallerkener på en gang, ta 11 vinglass på en hånd. Han var også veldig hyggelig og arbeide med. Jeg hadde det veldig gøy når jeg arbeidet med han.




Jeg har også vært på kjøkkenet, der kuttet jeg litt grønsaker, kuttet opp litt kjøtt og hjalp til og ordne til et par personer.



Her på bilde ser dere kjøkken sjef Sergej og Dominic i bakgrunn:







Den siste avdelingen jeg har vært på under denne praksisperioden var House Keeping. Her vasket jeg badet, støvsugde, sjekket mini baren for om det var tatt noe derfra og redde opp sengene, skiftet sengetøy. Det er faktisk vanskeligere og re opp en seng {hotell style} en man skulle tro!





Her på Quality Hotell Mastemyr har vi også en økonomiavdeling.


Sånn ser det ut der hvor de sitter:










Målene jeg har dekket gjennom denne praksisperioden.


De fleste målene under vertskaps rollen er dekket. Jeg har kommunisert muntlig og skriftlig med kunden på norsk, engelsk, fikk ikke bruk for spansk denne gang. Jeg har representert virksomheten på en god måte, jeg har oppført meg og opptred riktig ovenfor personer av ulik kulturell bakgrunn. Til sist men ikke minst har jeg tatt vare på sikkerheten til gjestene under deres opphold.


Målene til salg og markedsføring er også dekket. Jeg har identifisert og beskrevet bedriftens målgruppe/målgrupper. Jeg har fått et lite innblikk i markedsplanen deres også. Jeg har utført oppgaver som står i samsvar til aktivitetsplanen deres. Jeg synes jeg har opptredd riktig i forhold til etniske normer og regler. Jeg har brukt noen digitale verktøy på arbeidsplassen som mobil, telefon, dør kort osv.


Målene for drift er også dekket for det meste. Jeg har vært med på og utføre de daglige rutinene til hotellet eller bedriften, jeg kjenner til sikkerhetsrutinene til bedriften gjennom forskjellige kurs og jeg kjenner til hvilke lovverk, statistikker og rapporter de må gjennom fordi jeg har vært med på gjennomgang av årets HMS rapport og møte mellom direktør og HMS ansvarlig som kom på besøk.



Jeg har likt meg veldig bra mens jeg har vært på praksis på Mastemyr. De tok og ha en praksiselev virkelig på alvor synes jeg fordi jeg fikk være med på alt og de satt meg ikke bare til og gjøre små oppgaver. Jeg har fått vært innom alle avdelingene og lært mye nytt og møtt mange hyggelige mennesker jeg har pratet med, hatt det gøy med og arbeidet med. De tok hensyn til at jeg var ny og en praksis elev og de satte ikke for store krav til meg med en gang men lot meg prøve de forskjellige tingene og utforske litt på egenhånd før de begynte og rette meg når jeg gjorde noe feil. Men jeg satte pris på og få litt tilsnakk når jeg gjorde noe galt fordi når man får det lærer man av det og man gjør ikke samme feil igjen så fort. Det var ikke bare gøy og moro, det var slitsomme dager hvor man bare kunne tenke seg og sette seg ned og slappe av isteden men det var en opplevelse det også og bli sliten på en annen måte og føle at man gjør noe. Jeg har hatt noen trivelige dager på Quality Hotell Mastemyr.



Mine forventninger - Når jeg viste at jeg skulle til Mastemyr på praksisplass så viste jeg ikke hva jeg skulle forvente. Jeg hadde snakket med direktøren en gang før jeg skulle dit og det virket greit. Men jeg hadde jo vært utplassert før hvor jeg ikke hadde blitt tatt seriøst nok og blitt satt til små oppgaver så det satt litt i bakhode, men jeg tenkte ikke så mye på det. Når jeg kom dit og fikk jobbet et par dager så innså jeg at det var helt annerledes en det jeg hadde tenkt meg. Jeg ble jo godt tatt imot og jeg ble bra behandlet av alle, de fikk satt meg i arbeid uten at jeg følte at jeg var ubetalt ekstrahjelp og for hver gang jeg var der ble jeg bedre og bedre kjent med de jeg jobbet sammen med. Jeg kan virkelig si at jeg er fornøyd med denne praksisperioden og hotellet. Det har virkelig vært fint.





Mine Kilder:

https://www.nordicchoicehotels.no/quality/quality-hotel-mastemyr/

http://www.regelhjelp.no/Emner-A---A-/Risikovurdering---HMS/

https://www.nordicchoicehotels.no/quality/quality-hotel-mastemyr/fasiliteter/#!item=restaurant

https://www.nordicchoicehotels.no/quality/quality-hotel-mastemyr/utvalgte-fasiliteter/quality-conference/

http://no.wikipedia.org/wiki/Kolbotn

http://no.wikipedia.org/wiki/Mastemyr








1 kommentar:

  1. Veldig hyggelig å lese at du er så fornøyd med praksisperioden din. Synes du har skrevet et bra innlegg og fått med masse interessant om det du har holdt på i 2-ukers perioden. Håper du vil fortsette å trives der også :o)

    SvarSlett